Što je to geografija?

Postoje brojne definicije geografije, a ova je iz Geografskog rječnika.  Geografija (grč. geo= zemlja i grapho= pisati) je „prirodno-društvena znanost o predmetima (objektima), pojavama i procesima u geosferi i njihovoj međuzavisnosti te o funkcionalnom uređenju prostora i odnosu čovjeka i okoliša.“ (CVITANOVIĆ A., Geografski rječnik HGD- Zadar, 151., 2002.) Riječ “geografija” prvi je koristio grčki znanstvenik Eratosten, kojeg nazivamo i ocem geografije. Iz definicije geografije je vidljivo da se radi o interdisciplinarnoj znanosti koja predstavlja most između prirodnih (matematika, fizika, kemija, biologija, geologija…) i društvenih (povijest, jezici, vjeronauk…) znanosti. Stoga se geografija danas često dijeli na fizičku ili prirodnu geografiju i socijalnu ili društvenu geografiju. Pored ove podjele postoji i podjela na opću i regionalnu geografiju. Opća geografija se bavi proučavanjem „ općih prostornih odnosa, prirodnih elemenata … te društvene djelatnosti u okvirima jedinstvenog prirodno-geografskog i društveno-geografskog sustava bilo na cijeloj Zemlji bilo na većim ili manjim njezinim dijelovima“. (CVITANOVIĆ A., Geografski rječnik, HGD- Zadar, 352., 2002.)

 

 

PETI RAZRED

 

Glavna zadaća nastave geografije u 5. razredu je omogućiti učenicima stjecanje osnovnih znanja o prirodo – geografskim obilježjima na Zemlji. To podrazumijeva poznavanje oblika, veličine i građe Zemlje, položaja i gibanja Zemlje u Sunčevu sustavu s naglaskom na posljedice na Zemlji, poznavanje i razumijevanje glavnih obilježja geografskih karata, elemenata geografske karte te osposobljavanje za orijentaciju, posebno uz pomoć kompasa i topografske karte te razumijevanje geografske raspodjele, međusobna odnosa i značenja prirodnih elemenata (reljef, klima, vode, tlo, biljni i životinjski svijet) na Zemlji. (HNOS)

ŠESTI RAZRED

Nastavni program 6. razreda razrađen je na pluralističkom globalnom načelu  (različitost pojava i procesa i suodnosu i uzročno-posljedičnoj povezanosti) u cjelinama i temama: Zemlja i ljudi, Azija, Afrika, Amerika, Australija i Oceanija te Polarni krajevi. Pristup ovomu programu zahtijeva obaviještenost i otvorenost prema svijetu što doprinosi razumijevanju složenosti i rješavanju zajedničkih problema. Naglašavati će se objektivna geografska stvarnost, problemski pristup i geografsko mišljenje. Posebnu pozornost treba obratiti na pojmove koji predstavljaju znanje. U realizaciji nastave potrebno je voditi računa o aktualizaciji. Nastavno gradivo se vertikalno (okomito) povezuje s gradivom 5. razreda. Realizacijom nastavnog programa treba kontinuirano poticati učenike na samostalni rad kako bi učenici stekli sigurnost, ustrajnost, samopouzdanje. (HNOS)

SEDMI RAZRED 

Nastavni program 7. razreda obrađuje Europu. Naglašavati će se objektivna geografska stvarnost, problemski pristup i geografsko mišljenje. Posebnu pozornost treba obratiti na pojmove koji predstavljaju znanje. U realizaciji nastave potrebno je voditi računa o aktualizaciji. Nastavno gradivo se vertikalno (okomito) povezuje s gradivom 5. razreda. Realizacijom nastavnog programa treba kontinuirano poticati učenike na samostalni rad kako bi učenici stekli sigurnost, ustrajnost, samopouzdanje. (HNOS)

OSMI RAZRED

Nastavni program 8. razreda oslanja se na predznanja učenika iz nižih razreda: priroda i društvo (znanja o zavičaju, regiji i Republici Hrvatskoj) te na znanja iz opće geografije i geografije u 5., 6. i 7.razredu, gdje se uvijek ističu sličnosti i razlike i poveznice s geografskom obilježjima Republike Hrvatske. Učenici će steći osnovne prirodno-geografske karakteristike Republike Hrvatske. To podrazumijeva reljef, klimu, hidrogeografiju, pedologiju turizam, gospodarstvo itd.. Usvojiti će osnovne pojmove vezane uz orijentaciju i snalaženje na topografskoj karti i u prostoru pomoću suvremene orijentacije.

Skip to content